Pengikut

sELamAt DatAnG






Isnin, 18 Oktober 2010

Maksiat mengeluarkan Dari Wilayah ihsan

 pengembara yang mencari reda dan cinta Allah dalam kesuraman cahaya keimanan

Di antara impak kesan perbuatan dosa adalah mengeluarkan pelakunya dari wilayah “ihsan”. Serta mencegahnya untuk memperolehi ganjaran-ganjaran,kebaikan-kebaikan orang yang muhsinin. Yakni orang-orang  dapat rahmat,ketenangan,kebaikan yang hanya diberi ke atas pelaku kebaikan itu sendiri.

Difahami dari jumhur ulama dengan beberapa hadis yang diakui kesahihannnya akan maksud ihsan itu ialah
“kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihatNya. Jika kamu     tidak dapat melihatNya,maka sesungguhnya Allah melihat kamu”

Sungguh jika ihsan ini berinteraksi dengan hati, nescaya ia akan mencegah hati dari mengarah atau mempunyai lintasan didalam hati itu dengan perkara-perkara atau perilaku yang menyalahi pada pandangan Allah Subhanahu wata’ala yakni maksiat.

Tidaklah seseorang menyembah Allah seolah-olah ia melihatNya, melainkan hati sanubarinya sudah dikuasai dengan zikir(ingatan) pada Allah yang tiada putus,rasa cinta yang mendalam seperti seorang kekasih,dan harap padaNya,seakan-akan dia benar-benar menyaksikanNya.

Hal(perihal ihsan) ini menghalanginya dari berkeinginan dengan perkara maksiat,larangan dan tegahan Allah sekaligus jauh sekali untuk mengerjakanya(maksiat itu).
Apabila si mukmin itu terkeluar dari wilayah ihsan yang disebutkan maka dia akan kehilangan persahabatan dan kebersamaan dengannya yang sifatnya khusus,dan terasingkan dari kehidupan mukmin yang menyenangkan serta kenikmatan mereka yang sempurna iaitu bahagia dan tenang dalam beribadah dalam mencari reda dan cinta Allah.

Di dalam sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim nabi Muhammad Sallallahu alaihi wassalam bersabda yang bermaksud:
“tidaklah dikatakan beriman seorang penzina ketika sedang berzina. Tidaklah dikatakan beriman seorang peminum arak ketika sedang meminum arak. Tidaklah dikatakan beriman seorang pencuri yang sedang melakukan pencurian. Tidaklah dalam keadaan mukmin seseorang yang sedang merampas suatu barang yang tinggi nilainya sehingga orang-orang(yang dirompak) itu mengarahkan pandangan kepada pelakunya kerana rompakan tadi. Maka berhati-hatilah kalian; berhati-hatilah kalian. Dan taubat masih dapat dilakukan setelahnya.91
91(sabda beliau”berhati-hatilah kalian” adalah kalimat yg ditambah didalam riwayat Muslim)
Memang benar tersangat sukar mendidik jiwa ini menjadi hati yang baik, kerana itu mujahadah melawan nafsu merupakan jihad yang paling besar yang medan juang dan waktu tiada batasan.

Maka mengenali penyakit-penyakit hati itu merupakan langkah strategi orang yang berusaha mencari dan mengenal laluan nafsu yang tidak pernah kenal akan siksa tuhannya. Apabila kenal penyakit maka tahulah kita akan ubatnya seperti umpama seorang doctor yang perlu tahu jenis penyakit sebelum dapat memberikan ubat.

Semoga Allah memberikan kekuatan dan rahmatnya pada diri ini yang hina lagi dhaif..Wallahu a’alam.

Sumber asal: ad-daa wa ad-dawaa’/ibnu qayyim al-jauziyah







نور غزنان بن مزلن

Tiada ulasan: