Pengikut

sELamAt DatAnG






Ahad, 30 Disember 2012

Hujung akal adalah pangkal agama



Abi! Auni Solehah, si kecil yang petah berkata-kata..memangil ayahnya dengan panggilan “abi”.
“Kenapa awan kat langit tuh tergantung abi?”, “tak jatuh pulak tuh” sambung si kecil petah berbicara…”ke tiang tiang dia kita tak nampak ye abi?” laju menyambung bicara sebelum sempat si abi menyusun kata.
Sambil tersenyum memandang keletah anak perempuan sulungnya, puteri yang bakal dididik dengan tarbiah Rasulullah s.a.w semoga menjadi srikandi agama dan wanita syurga kelak. “Solehah sayang..tahu tak siapa jadikan langit dan awan tidak bertiang?”
“Entah tak tahu” jawabnya laju.
“Sebab pencipta langit dan awan yang buat untuk kita selalu fikir tentang Dia, melihat dan mensyukuri segala nikmatnya” jawab si abi..sambil melirik ke mata anak kecil yang sedang belajar menerima apa sahaja maklumat yang diterima. Kanak-kanak sememangnya belajar dari imitation berdasarkan kajian pakar psikologi kanak-kanak. Mereka akan menerima maklumat dengan mendengar dan melihat dan merakam dalam minda luar sedar kemudian diterjemah kepada perlakuan dan perbuatan. 

“ooo macam tu ye abi, supaya kita kena selalu ingat dan syukur”..”tapi nak ingat siapa abi, nak syukur apa” Auni solehah membalas bertubi soalan, kanak-kanak memang banyak persoalan fikir si abi, sebab itu ialah salah satu fasa pembelajaran mereka dalam membesar.
“supaya kita selalu ingat Allah tuhan berkuasa yang menciptakan Solehah, menciptakan abi, ummi, matahari, langit dan seluruh alam”
“dan Dia beri Solehah mata untuk melihat kehebatan Allah menjadikan langit tidak bertiang, kalau tak Solehah tak dapat tengok semua ni” sambung abi sambil tersenyum kepada anak kecil yang penuh semangat mendengar. Dalam menjelaskan suatu perkara kita mesti memahami siapa pendengar dan tahap ilmunya supaya perkara yang hendak disampaikan tadi maksudnya mudah difahami. Lebih-lebih lagi dengan anak-anak, minda mereka sedang belajar, bahasa mudah dan penerangan secara terus yang ringkas adalah teknik yang perlu dikuasai ibu bapa bila melakukan tarbiah anak kecil.
Seperti seorang motivator luar dan penulis buku 7 Habits highly effective people, Stephen R.Covey menyatakan antara rule 7 Habits ialah seek first to understand than to be understood( belajar memahami sebelum kita difahami). Memiliki empati yang tinggi adalah antara kunci untuk kita saling memahami manusia lain dalam sudut pandang yang luas bukan syok snediri. Di dalam buku Tarbiyatul Awlad karangan Syeikh Abdullah Nasih Ulwan juga banyak mengklasifikasikan tarbiah anak secara bertahap pada kadar usia mereka tertentu, dan menekankan ibu bapa adalah murabbi(pendidik) yang perlu memiliki ciri-ciri seperti berilmu, amanah, bertakwa, berakhlak dan mengamalkan nilai-nilai Islami sebagai role model.
“ ooo..begitu, Allah yang berkuasa yang ciptakan langit,”
“Allah juga ciptakan Auni”
“Allah juga ciptakan abi dan ummi Auni yang baik kan?” jawab si kecil sambil tersengih menampakkan gigi kecilnya yang putih.
“dan kita kena bersyukur sebab dapat melihat kehebatan ciptaan Allah dengan mata yang diberi”sambung abi..
“betul!” jerit si kecil Auni Solehah. Abi ketawa kecil dengan kepetahan Solehah. Dalam hatinya berdoa semoga Allah pelihara ia menjadi seorang anak, seorang bakal isteri dan bakal ibu yang menjadikan Allah dan Rasul sebagai tunjang hidupnya.
Melihat keunikan segala ciptaan alam bagi yang benar benar berfikir akan mencari-cari siapakah yang berkuasa menciptakan ini dan itu. Inilah dia fitrah kejadian manusia, kita pasti akan mencari cari suatu kuasa yang mampu melakukan luar dari kemampuan manusiawi. Lihat bagaimana anak-anak yang akan bertanya berbagai persoalan, bagaimana mereka ada didunia, siapa yang buat awan, ada air ke di langit bila hujan turun, ini semua adalah contoh pemikiran yang ada pada anak-anak ini kerana fitrah mereka masih suci, akal mereka masih jernih. Berbeza dengan kita, melihat seperti angin lalu, tiada kagum tiada berasa besarnya kuasa yang memegang alam ini. Sedangkan alam kejadian inilah ayat manzurah selain ayat maqru’ah didalam Al-Quran seperti yang dijelaskan oleh ulama.
Sebagai khalifah Allah, fikir dan zikir(ingat) suatu yang tidak boleh diasingkan. Zikir yang dimaksudkan ialah membaca secara sedar, memahami dan mengambil iktibar (mengikut Imam Ghazali: membaca dengan akal dan hati) secara langsung daripada ayat-ayat maqru’ah(Al-Quran). Manakala fikir ialah melihat, merenung dan meniliti mesej ayat manzurah(alam dan ciptaan Allah). Dengan berfikir kita akan tiba pada satu realiti bahawa alam ini teratur dan pasti ada pengaturnya. Mustahil terjadi dengan sendirinya dan mesti ada yang mencipkannya. Pada tahap ini berfikir semata-semata akal tidak akan menemui jawapannya. Maka kerana itulah fikir itu mesti dirujuk kepada zikir, yakni ayat Al-Quran. Didalamnya terjawab jelas nama, sifat dan perbuatan siapa Pencipta alam yakni Allah rabbu jalil. Inilah yang dimaksudkan oleh Professor Hamka melalui kata-katanya
Hujung akal(fikir) adalah pangkal agama(zikir)

Sabtu, 8 Disember 2012

Sempurnakah Solat Kita



Saya sangat kagum dengan seorang pendakwah dan juga penulis yang bernama Ustaz Pahrol Juoi. Tiap kali terjumpa buku tulisannya yang baharu pasti saya akan cuba membeli. Kali ini saya suka untuk berkongsi dan mengingatkan pada diri bila saya menulis supaya saya kerap mengingatkan diri. Ustaz Pahrol ada menyebut ungkapan ringkas tapi penuh makna bagi saya;

Untuk baiki dunia, kita kena baiki manusia, untuk baiki manusia kita baiki hatinya, Untuk baiki hati kena baiki solat. ~Ustaz Pahrol Juoi

(penulis)memperbaiki dunia kepada kehidupan yang lebih harmoni dengan nilai-nilai agama Islam, kehidupan yang mengangkat sitem dalam Islam samada dari sudut perundangan syariat (Jinayat,Munakahat,Muamalat dan Siasah), sudut mengesakan Allah yakni tauhid dan juga kesempurnaan akhlak sangat memerlukan kepada pelaksananya berubah. Pelaksananya itu manusia sekarang yang hidup dalam keadaan dijajah. Penjajah inilah disebut Yahudi dan Nasara selari dengan sikap mereka yang Allah nyatakan dalam Al-Quran dengan firman;
Firman Allah;
وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ
Maksudnya;
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka” (Surah al-Baqarah, ayat 120)

Allah taala tidak sebut zionis, tapi Yahudi...Tapi kalau lihat huraian tafsir, ulama tafsir kata Yahudi dalam ayat ni bukan maksud semua,sebahagiannya ahli kitab yakni beriman kepada Allah tapi sangat sedikit.Sahabat Nabi Abdullah bin Salam,pendeta yahudi bani Israel sebelum Islam. Bukan maknanya sesiapa lahir dari Yahudi termasuk dalam ayat ni melainkan yang menentang dan tidak beriman. Kalau dirujuk fiqh sirah sikap Yahudi memang berbolak balik.Contoh bani nadir,quraizah dan qunaiqa’..

Dan saya kurang bersetuju dengan segelintir yang bersusah susah berjela-jela explain bukan semua yahudi jahat sebab perbuatan ni sedikit pun tak menaikkan semangat jihad kita terutama zaman umat Islam mengahadapi tribulasi dikiri kanan untuk jihad material,tenaga(boikot) atau yang bersesuaian dengan kondisi seseorang. Bersangka baiklah kalau mereka kata Yahudi laknatullah maksud dituju pada Yahudi yang menyerang Israel samada dengan senjata,atau fikrah jahat mereka terhadap Islam. Senang cerita, cari awlawiyat(keutamaan) dan selalu ber-husnudzan.

Bagaimana kita di Malaysia khususnya dan lain-lain penganut Islam di luar sana amnya dijajah oleh mereka? Lahirnya kita melafazkan Islam sebagai agama anutan haikikatnya fikrah kita mengikut cara Yahudi dan Nasrani(kristian). Dari ayat 120 surah Al-Baqarah itu mengikut agama mereka bukan sekadar keluar Islam tapi mengambil cara hidup mereka dalam keluarga yang Islam.
  • Pakaian kita meniru fesyen mereka yang melampau, sehingga hiasan berlebih-lebihan samada adam atau hawa. Terutama kaum hawa, sehingga tabarruj sukar dielak sekalipun dia bertudung atau berjubah.
  • mereka mengajar makan minum sambil berjalan, tidak selari adab makan yang sebenar,mengajar adab mereka menggunakan sudu garfu dengan tangan kiri sebagai suapan.
  • mereka mengajar pelajar lelaki dan perempuan perlu bercampur(ikhtilat) untuk wujud daya saing antara gender, percampuran ini tidak dibatasi atas sekadar keperluan tapi berlanjutan hingga menerbitkan cinta yang asalnya fitrah tapi menjadi fitnah kerana tanpa ikatan yang halal.
  • Mereka membawa idea kebebasan yang bersalahan dengan syariat Islamiah sehingga menolak secara terang poligami, wujud organisasi memperjuang kebebasan murtad.
  • Kita ikut mereka mengasingkan kuasa pentadbiran dari agama. Kalau ada ikut pun sekadar bermusim. Sambut Maal Hiijrah, Maulud besar-besaran tapi melebihkan hedonism K-Pop, artist, lihat saja sajian dalam TV contohnya.
  • Di televisyen atau wayang rancangan yang tidak ada nilai Islami yang sebenar menjadi santapan rohani, kita diajar meminang perempuan tanpa melalui walinya, diajar melamar seperti barat,lelaki bertemu wanita,melutut dan sebagainya. Sehingga kisah-kisah cinta disaji menitik beratkan cinta yang tidak halal lelaki ajnabi dengan perempuan ajnabi sebagai wadah utama.
Kesannya berapa ramai orang Islam yang bercakap tentang iman, tentang nasihat agama dan berapa ramai yang berbual kosong tanpa isi bahkan tambah dosa. Umpat, sosial lelaki dan wanita, mahupun isteri dengan si bujang atau suami dengan dara semua boleh belaka. Di tempat kerja, di pasaraya bahkan di dalam rumah. Hakikatnya kita jauh dari suasana agama yang menghidupkan ingatan,mencetuskan zikir dan fikir. Implikasi akhirnya membenih satu pandangan dalam kehidupan cinta yang bukan diajar syariat yakni cinta pada Allah dan Rasul. Bukan suatu yang menghairankan bila ungkapan ‘hidup saya tidak bermakna tanpa awak’, ‘perjalanan karier saya adalah nadi hidup saya’, ‘saya nak buktikan pada masyarakat saya boleh jadi kaya’, ‘saya kena ada insurans supaya terjamin kalau apa-apa berlaku’. Semua statement pelik ni wujud, yang menggikis rasa hamba pada pencipta, yang meletak selain Allah mampu beri manfaat, dunia senagai matlamat utama dan berbagai-bagai lagi. Jadi rosak punah pandangan hidup muslim sebenar. 

Untuk baiki manusia baiki hati,untuk baiki hati baiki solat..
(penulis) baiki hati memerlukan pendekatan dakwah yang bijaksana hikmahnya bagi pendakwah, perlu azam yang tinggi bagi individu melawan nafsu dan meraih mahmudah. Ringkasnya kita harus memahami hakikat sebenar-benarnya Allah menjadikan kita sebagai khalifah. Adakah bersuka ria semata-mata, atau tunggu tua untuk berubah seolah-olah kita tahu mati itu punya masa dan ketika. Saya sangat berpesan ingatan ini untuk diri saya kerana saya sendiri hanya seorang yang lemah dan kerap lalai,perlu ingatan,perlu teguran perlu bimbingan.

Ubah solat kita menjadi solat yang sempurna dan khusyuk, sempurna yang tersurat dari segi rukunnya,perbuatannya, dan sempurna yang tersirat,kita fahami ucapan kita,kita fahami perlakuan kita. Merasa khusyuk pengabdian, sykur, takut, pengharapan(raja’), keagungan Rabbu Jalil.Kita tidak boleh sekadar tahu Allah taala melihat, tapi kita kena rasa Allah itu melihat. Tahu hanya dengan pada akal,tapi rasa mesti dengan hati. Semua ini mesti bermula dengan bab bersuci(taharah), bab solat, bab aqidah, bab akhlak. Antara yang mengelapkan hati dari sampai nur ilahi itu sendiri adalah kerana makanan yang masuk menjadi darah daging itu tidak diteliti sifat suci dan halal.
batu batu disatukan dengan semen, kayu-kayu disatukan dengan paku maka hati-hati manusia disatukan dengan iman.
Untuk berubah kita perlu pada ilmu, dan puncak bagi ilmu ialah mengamalkannya dengan optimum dan istiqomah(tidak terputus-putus). Tapi untuk kita jadi berilmu kena melalui ulama,mereka ini pewaris nabi. Untuk berubah kita perlu mujahadah hati, untuk mujahadah hati kita perlu pembimbing bukan sekadar petunjuk. Saya cuba guna analogi mudah,
1-      Seorang yang datang pertama kali ke Melaka, tidak tahu arah ke Muzium Istana Melaka. Tapi dia bertanya pada orang dan mendapat tahu dimana melalui petunjuk diberikan.(ini petunjuk, kemungkinan sesat adalah tinggi).
2-      Seorang yang datang pertama kali ke Melaka, tidak tahu arah ke Muzium Istana Melaka. Tapi dia bertanya pada orang dan mendapat tahu dimana melalui petunjuk diberikan. Dan orang itu juga kasihan lalu membawanya ke destinasi (ini petunjuk dan bimbingan, selamat dan tiba).

Maka carilah guru, carilah mursyid yang alim untuk membimbing diri kita, untuk bantu mujahadah kita menjadi umat yang baik akhlaknya sekaligus kebaikan itu tersebar pada masyarakat sekeliling dan membentuk dunia yang lebih baik. Seperti sabda Nabi SAW;
Sesunguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia
"إنما بعثت لإتمم مكارم الاخلاق"
Allahu a’lam.
1147am, 9/12/2012